چطور جوان بمانیم و چگونه پیری زود رس را کنترل کنیم؟چرایی مصرف آنتی اکسیدان‌ها

پیری زودرس-طی شدن  فرایندجوانی و رسیدن به پیری امری اجتناب ناپذیز است. اما راه و روش هایی وجود دارد که روند پیری زودرس را کنترل و کند می کند.

تبلیغات تجاری درباره مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و برچسب ضدپیری بودن آنها علت اصلی این گزارش است. یکی دیگر از ترفندهای تاجران برای تامین منافع اقتصادی خود، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عوامل ضدپیری است. دو سازوکار وجود دارد که در سالمندی باعث اختلال در عملکرد سلول‌ها یا از بین رفتن خود سلول می‌شود. یکی از آنها «استرس اکسیداتیو» است که وضعیت متابولیسم موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

لازم است بدانید حتی مصرف زیاد غذا و پرخوری هم می‌تواند باعث تولید سم در بدن شود. «التهاب» یکی دیگر از سازوکارهایی است که باعث آزادسازی رادیکال‌ها و کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن می‌شود. استرس، آلودگی هوا، دیابت و … باعث افزایش سطح رادیکال‌های آزاد، از بین رفتن سلول‌ها و در نتیجه کاهش سطح آنتی اکسیدان‌های بدن می‌شوند. چرا که آنتی اکسیدان‌ها نقش غیرفعال کردن رادیکال آزاد را دارند.

اگر اندیشیدن به پیری زودرس زندگی شما را هم تلخ کرده است در این‌جا ۵ حقیقت شگفت انگیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به جلوگیری از پیری زودرس بپردازید و فرآیند پیری‌تان آرام‌تر سپری شود.

۱. از اضطراب و فوبیاهای ناخوشایند دوری کنید

آیا می‌دانید ۸% از امریکایی‌ها (عمدتا زنان) از نوعی اختلال اضطرابی یا فوبیا رنج می‌برند؟ هنگامی که فوبیاهای اجتماعی مطرح باشند، آنها وقتی با گروه هستند احساس پریشان‌خیالی و ناراحتی زیادی می‌کنند. علاوه بر این، فوبیاهای زیاد دیگری وجود دارد که واقعا مانع لذت بردن از زندگی می‌شوند. خبر بد این است که فوبیا باعث پیری سریع‌تر می‌شود. یک گروه تحقیقاتی از بریگهام‌ اند ویمنز هاسپیتال بیش از ۵۰۰۰ زن ۴۲ تا ۶۹ ساله را تحلیل کردند و دریافتند آنها که از اضطراب فوبیا رنج دیده بودند روند پیری خوبی نداشتند. بهترین راه برای حل این مشکل کمک گرفتن از رفتاردرمانی شناختی است تا اضطراب را تحت کنترل درآورد. بدین‌سان شما می‌توانید یک دوره‌ی زندگی طولانی‌‌تر و شادتری داشته باشید.

پیری زودرس

۲. رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای به شما در جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند

همین که سلول‌های ما پیر می‌شوند، تلومرهای DNA کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند. اگر ما بخواهیم پیر شدن را متوقف کنیم راز آن در این است که این تلومرها را در حد امکان حفظ کنیم. بنابراین به ما کمک می‌کند با سرعت خوب و به‌جایی پیر شویم. ممکن است شگفت‌زده شوید که یک رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند در این زمینه کمک کند.

مجله‌ی بریتیش مدیکال یک پژوهش بسیار جالب را انتشار داده است که نشان می‌دهد رژیم مدیترانه‌ای در مقایسه با عادات غذایی سایر فرهنگ‌ها بیشتر به طول عمر کمک می‌کند. این پژوهش ۲۳هزار زن و مرد را که هیچ بیماری خاصی مثل سرطان، دیابت، یا بیماری‌های قلبی نداشتند بررسی کرد. آن‌هایی که در رژیم مدیترانه‌ای بودند به طور قابل توجهی طول عمر داشتند. فقط وقتی که با دوستان‌تان دور هم جمع می‌شوید چیزی که درباره‌ی این رژیم نباید فراموش نکنید این است که سعی کنید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید به این سمت که روغن زیتون، میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات را در رژیم‌غذایی‌تان بگنجانید، گوشت و ماهی را کم‌تر مصرف کنید.

از همه‌ی خبرها بهتر این است که با این رژیم دیگر شما نباید نگران چند کیلو اضافه وزن خود باشید. هم‌چنین این رژیم کمک می‌کند تا چین و چروک‌های شما هم صاف شوند و جوانتر به نظر آیید. شکلات هم که دشمن شماره یک چاقی بود حالا ریش‌سفید غذاهای ضدپیری است!

۳. برای دوری از پیری زودرس سعی کنید تنها نباشید-

با گذشت سال‌ها از عمرتان شما معمولا وسوسه می‌شوید

کارهای کم‌تری انجام دهید چرا که انرژی کافی ندارید.

این کاهش فعالیت‌ها اغلب به این معنی است

که تماس‌های اجتماعی شما شروع به نقصان و کاهش کرده‌اند.

شما ضیافت‌های شام کم‌تری می‌گیرید. به بیان ساده‌تر

، اوقات بیشتری را تنها می‌گذرانید. ممکن است دوست داشته باشید

بیشتر تنها باشید؛ وقتی تنهایی را آغاز می‌کنید بعد آن گاه ممکن است عمرتان را کوتاه‌تر کنید.

تنهایی دشمن شماره یک عمر شماست.

مطالعات بسیاری این موضوع را اثبات می‌کنند.

یک مطالعه‌ی پژوهشی دریافت که افراد تنهاتر یک کاهش ۴۰% در چابکی و حرکات سریع را تجربه کرده‌اند. این کاهش در فعالیت‌های حرکتی با یک افزایش ۵۰% درصدی در ریسک مرگ پیوند می‌خورد. تنها راه‌حل کاهش تنهایی و عدم فعالیت این است که ترجیحا با همراه شدن با دیگران حرکت خود را دوباره به‌دست بیاورید.

 خوراکی هایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند
۴. داروهای ضدافسردگی ممکن است زندگی شما را کوتاه کنند-
 پیری زودرس

با شما شرط می‌بندم که هر آدم ۹۰ یا ۱۰۰ ساله‌ای را که می‌شناسید

هرگز از داروهای ضدافسردگی حتی برای یک دوره‌ی بسیار کوتاه استفاده نکرده است.

چگونه می‌توان چنین ادعای بزرگی را داشت؟ آیا این واقعا بدین معنی است

که داروهای ضدافسردگی می‌توانند عمر را کوتاه کنند؟

بیایید نگاهی بیندازیم ابتدا به چگونگی مصرف مردم جهان از این داروها:

گزارشی از CDC از ۲۰۱۱ نشان می‌دهد

که ۱۱% از جمعیت امریکا از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند. خبر بد این است که این داروها عوارض‌جانبی منفی طولانی‌مدتی دارند. و خبر بدتر این است که آنها می‌توانند

منجر به کوتاه شدن عمر انسان شوند. بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند

یک افزایش ریسک مرگ در دهه‌ی ۵۰ زندگی این افراد وجود دارد.

یک پژوهش نشان می‌دهد بیماران بدحالی که از این داروها مصرف می‌کردند

زمانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شدند. احتمال بیشتری داشت که بمیرند.

وقتی از بیماران افسرده در مورد همه‌ی داروها سوال شد،

آنها گفتند علاقمند بودند انتخاب‌های درمانی بیشتری داشته باشند.

هم‌چنین آنان گفتند توجه بیشتری با دادن مشاوره، رژیم‌غذایی، و اهمیت تمرین‌های بدنی به آنها می‌شد.

۵. در معرض خورشید کم‌تر قرار بگیرید-
پیری زودرس

هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند نور خورشید مستقیما روی کوتاه شدن طول عمر تاثیر دارد. با این حال قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست شما را پیر می‌کند و شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این می‌تواند نقشه‌های شما را برای طول عمر و چهره‌ی عالی از بین ببرد. مهم این است که نور خورشید را در حد معتدل و با محافظت‌کننده‌های کافی بگیرید زیرا نور خورشید واقعا برای شما مفید است. ویتامین D موجود در نور خورشید نیروی بالقوه‌ی زیادی در سلامت شما دارد.

“اگر مجبور به انتخاب یک دین بودم، خورشید که به جهان هستی می‌بخشد خدای من بود“– ناپلئون بناپارت.

حالا که می‌دانید دوستانم چه چیزهایی را نگفته‌اند، یک نگاه عمیق و سخت به شیوه‌ی زندگی‌تان بیندازید و ببینید چه چیز را می‌توانید تغییر دهید. شما نیز ممکن است برای سبقت گرفتن از آنها در مسابقه‌ی سن و سال استارت بزنید